Motivasjon er ikke lett

Å motivere mennesker, er ikke lett. Store avhandlinger er skrevet om emnet, allikevel finner mange dette vanskelig. Hvorfor bør mennesker motiveres?
Mange vil hevde at det er helt nødvendig for at man skal kunne gjøre en best mulig jobb, ja gjøre det best mulig i alle situasjoner.
Dog er vi alle forskjellige, og trenger forskjellig motivasjon. Her ligger nok mye av svaret. Mennesker som er avhengig av å kunne motivere på best mulig måte, bør nok innse at «fellesmotivasjon» ofte fungerer dårlig. Kanskje fungerer det mot sin hensikt?

20120504-115708.jpg

Ofte slår det meg at jeg ikke finner ut hva som motiverer meg. Det er mange omstendigheter samtidig. Premieringer er jo vanlig. Bli sett er også virkningsfullt. Vinne er egenmotivasjonen. Inkludering kan bety noe. Ros er ofte et tveegget sverd. Motivasjon er utvilsomt ikke enkelt. Dog tror jeg på grunnleggende motivasjon fremfor tvang, trusler eller manipulering. Mye av dette brukes også, for å nå de samme målene.

Hvilken påvirkning man har på andre mennesker, kan det være nyttig å tenke gjennom.
Begrepet motivasjon er satt sammen av ordet motiv og suffikset -asjon. Ordet motiv kan ha to betydninger: årsak og mål. Motivet for en handling inneholder derfor både årsaken til handlingen og målet for handlingen.

-asjon stammer fra latinske actio som betyr handling.

Definisjonen på motivasjon blir da det som fører til handling ut i fra en årsak og et mål.

Verbet «å motivere» betyr «å bevege» (latinsk: movare).

Motivasjonsteori er et felt innen psykologien som søker å finne årsaken til vår atferd. Hva motiverer til handling og hva er de indre og ytre motivasjonsfaktorene for at vi gjør det vi gjør? Hvis du skal forstå hele spekteret av årsaken til våre handlinger må du belage deg på mange års studier. Det har du neppe tid til, så det viktigste her og nå er de indre og de ytre motivasjonsfaktorene.

Indre faktorer tar for seg de psykologiske aspektene. Følelse av velbehag, tilfredshet og lykke. Nysgjerrighet, interesse og ønsker. Motivasjonen består av å oppfylle disse.

Ytre faktorer er belønning i form av for eksempel ros, sosial status og matrielle goder, eller fravær av et onde som for eksempel kritikk og fysisk smerte.

10 tips til å opprettholde motivasjonen

Ta en dag ad gangen.
Det viktigste er hva du gjør her og nå. Hvis du tenker for langt frem i tid, er det vanskeligere å konsentrere seg. Dessuten er det ikke sikkert at ting blir slik du hadde planlagt. Du er en del av omgivelsene og omgivelsene er i stadig forandring.

Gi deg selv rom for å ta en pause.
Om pausen er på noen minutter, timer eller flere dager har ingen betydning. Det viktigste er at du ikke blir slukt av det du holder på med. Kroppen og sinnet trenger pauser og hvis de ikke får det vil de reagere med sykdom. Hvis du ikke kommer igang etter et fornuftig avbrekk er det noe mer grunnleggende som holder deg igjen som f.eks. frykt for å lykkes.

Finn på noe annet for en liten stund.
Som nevnt i innlegget «motivasjon«: variasjon er viktig for å opprettholde motivasjon.

Se helheten.
Selv om det går dårlig en liten stund og du føler deg lite motivert, betyr det lite i det store og det hele. Livet er langt. Gjør du noe som faller litt utenfor din regulære plan, har det ikke så mye å si i det store og hele. F.eks. får bloggen neppe færre faste lesere selv om du ikke blogger på noen dager.

Sett realistiske mål.
Målene du setter deg bør være slik at du faktisk kan oppnå dem. Hvis du innerst inne er klar over at du ikke vil greie det du har målsatt deg, bør du lempe litt på kravene. Glem det å sette for høye mål for å kanskje klare halvparten. Det funker ikke. Allikevel skal du sikte høyt!

Sett delmål.
En sammenheng med det å sette realistiske mål. Hvis du stykker opp et kjempestort mål til flere mindre mål vil det være lettere overkommelig. Hvis du betrakter noe som så stort at det ikke lar seg gjennomføre vil du raskt miste motivasjonen.

Konkurrer med deg selv og ikke andre.
Jeg er klar over at det er en sjanse for at det faktisk er selve konkurransen som er motivasjonsfaktoren. Men hvis en fokuserer på å konkurrere med seg selv og ikke andre, bidrar det til at motivasjonen holdes igang lenger. Samtidig kan en imidlertid se konkurranse med andre som en inspirasjon.

Opparbeid en viss selvdisiplin.
Dette høres kanskje ut som en selvmotsigelse, at selvdisiplin skal være nødvendig for å fortsette mot et mål selv om en har motivasjon. Men for å holde motivasjonen oppe er selvdisiplin et viktig moment. Selvdisiplin er en evne til å fokusere på de indre og ytre motivasjonsfaktorene. Rett fokus er kanskje beskrivende. Det å ikke la seg distrahere av andre ting.

Finn dine inspirasjonskilder.
Musikk, kunst, film, bøker, suksessfulle mennesker, venner, bestefar, tante Ruth. Ja inspirasjonskildene kan være så mangt. Stopp og se deg rundt! Kanskje inspirasjonen finnes i nærheten av deg akkurat nå?

Skaff deg en mentor.
En mentor har sin oppgave å være en motivasjonsfaktor. På treningsstudioer finner du personlige trenere. Toppidrettsutøvere har sine egne mentorer. Er du interessert i å drive med selvutvikling er en mentor absolutt på sin plass. Mentoren vil gi deg innspill og forslag på hvordan du kan gjøre ting annerledes og til det bedre. Du vil få servert livet sett fra en annen vinkel, noe som er klokt å ta med seg. En god mentor har også nødvendig kunnskap som vil komme deg til gode.

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Aktuelt. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s