Burde

Det er rart hvor forskjellige vi mennesker er. Og hvordan vi kan forandre oss. Både til det bedre. Jeg sa ikke verre. Å forandre seg til det verre, erfarer jeg ofte skyldes omstendigheter. Noen er jo mer forskjellige enn andre, og noen mer for spesielt interesserte.

I min lokale lille verden, er livet relativt ukomplisert. De store utfordringene er blitt redusert til overkommelige oppgaver. Man beveger seg midt i flytsonen vel mye av tiden, men sånn er det. Sånn sett lager man da ofte større utfordringer for seg selv. Noe skal man da tross alt utvikle seg på.

Allikevel burde man ofte tenke gjennom at man burde ta det litt mer «piano» enn man ofte gjør.

Man burde ganske mye, og svært ofte. Som man tenker på. Sykle, leke,male,rydde,kose seg.. Ja, man burde ganske mye. Tenker ofte at jeg «burde» gjort noe «mer» av alt hele tiden. Ofte lurer jeg på hvorfor. Hvorfor jeg synes at jeg burde?

Før hadde man ikke tid. Nå «burde» man mesteparten av tiden. Vanskelig dette.

Hvorfor føler man seg bedre av å ha klippet plenen, vasket bilen og malt 2 meter husvegg?

20120522-215522.jpg

Det har mye med ro i «ræva» å gjøre, tror nå jeg. Det må komme fra gener, fra arv og mindre fra miljø. Evnen til å ikke la det skure, men samtidig ha evnen til å ha roen til å la noe være ugjort mens man gjør noe, samtidig som man har ro til grillings og en øl i hagen – er en egenskap jeg ser hos svært få mennesker.

Man vil ha ting gjort. Ha god samvittighet og ting på stell. Det må se litt ut? Man har da omverden å tenke på?

Hvorfor må vi så mye hver dag? Også i helgene? Hvorfor må det oppleves ting i rekordfart? Hvorfor kan ikke en hel søndag tilbringes med å gjøre bare det man lyster? Egentlig kunne jeg det. Men gjør det ikke så mye, som jeg burde. Og hvorfor er det slik?

Hvorfor må vi tenke flere dager, uker og oppgaver fremover?

En god venn av meg tror jeg lever etter en enkel grunnregel: «ting tar så lang tid som det tar»

20120522-220930.jpg

I min Verden, altså inni hodet mitt, er jeg vant til å tenke at jeg får mer ro når jeg er ferdig med ting, enn før. Problemet er ikke å få gjort ting, men å la være å få gjort så mye. Det er rart egentlig. Plenen er der i morgen også. Og alt det andre som ikke haster. Allikevel vet man, at får man ikke gjort det idag, er det mer i morgen.

Planlegging?

20120522-222934.jpg

Javisst, men det dreier seg mer om å la være. Ta ting som det kommer, uten å sleppe helt opp. Nyte mer tid. Stille, rolig tid som går sakte. Kanskje tillate seg å kjede seg litt. Les ei bok du ikke har tro på. Ligg i hengekøya og se på skyene. Sitt ute på trappa og hør på småfuglene.

20120522-231251.jpg

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

