Ord og uttrykk

confused Hvorfor skal en Toshiba bærbar PC hete SATL 300 1 ER ? Eller en Sony HDRTG3, eller en HD Iron 883, eller en 802.11 router ?

Eller tags, widgets, css, URL, pingback, polls, trackbacks – alle disse står på den siden jeg nå skriver innlegget. Joda, siden er på norsk, men dette er gode norske ord og uttrykk, snart like vanlig som ostehøvel og bunad. Hvem tenker at det blir helt sikkert enklere å kalle et videokamera for HDRTG3, da vet jo alle hvilke spesifikasjoner akkurat dette kameraet inneholder ?Eller kanskje produsenten like godt satt varenummeret direkte på varen, så blir alt så mye enklere logistikkmessig under årets vareopptelling ? Det må da være en årsak til at man bruker slike benevnelser.

Det er ikke godt å vite, før jul var jeg innom El-kjøp – i ens ærende for å kjøpe høytalere til pc – Harman Kardon – ekspeditøren er en ung, velinformert gutt som vet mye om høytalere. «Hvilket høytalersystem ønsker du ?» (hvordan kan han på forhånd anta at jeg har greie på høytaler-systemer ?)

«???????????????????»  (inni hodet mitt kverner det fælt – høytaler system ? ) «Gjerne et med lyd som kan kobles til en bærbar pc ?»

En nesten umerkelig(men jeg så det!) himling med lyseblå øyne, gled lynraskt over ansiktet hans(jeg formelig så tankene i hodet han – «herregud enda en slik  idag»).

«Ønsker du sub da eller ?» SUB ?? – hva er en SUB(jeg innser i ettertid at dette er noe alle vet utenom meg)

«Ja, kanskje det – hva er SUB ?» – igjen et nytt ansiktsuttrykk , denne gang ikke så kamuflert som det første.

«Vel, det er jo slik at du vil ha best mulig lyd, og får å få det – så har du forskjellig typer høytalere du kan velge i»  Det kommer an på hva du vil ha ? Skal du spille MP3 og WMA filer ?» – du har jo denne(peker på en ny type) som har bedre diskant, samt bass og mellomtone ?»

Det er nå jeg går i knestående(nesten). Min uvitenhet blir brettet ut i all offentlighet. » jeg vil gjerne ha en som er lett å koble, ha bra lyd, ikke for dyr og som spiller av alle typer filer(begriper fremdeles ikke hvorfor dette er et problem når jeg skal ha høytalere ?) – har du det ?

«jada, da kan du ta et rimeligere opplegg», så lenge du ikke krever mer !

Det er nå jeg begynner å tenke – ber om henstand til å kikke litt rundt. Hva er det jeg vil ha – jeg sier jo det. God lyd, lett å koble og ikke for dyr. Selgeren kan jo ikke vite hvor god lyd jeg skal ha, eller hva jeg definerer til å være «lett» å koble(hvor vanskelig kan det være å koble høytalere til en pc). Dyr, hva er dyr for meg – er det kr. 2000,- eller kr. 20.000,- ? det vet ikke selgeren på nåværende tidspunkt. 

Det har derimot tror han vet, er at jeg ikke har peiling(forsåvidt har han helt rett)  Det er dessuten mer han ikke vet – nemlig at  jeg har vært innom tidligere, riktignok ikke der, men et annet sted. Jeg vil ha noen helt spesielle høytalere, men skal innrømme overfor alle(utenom selgeren), at dette har jeg ikke mye greie på. Hadde dog fått med meg 2 uttrykk, som jeg skulle ha svar på – liksom for å bøte på det inntrykket selgeren allerede hadde fått av mitt kunnskapsnivå. I tillegg skal ha få jobbe litt(litt vel mye forlangt på et sted som El-kjøp ? Dette er ikke Hi-Fi klubben – det er helt sikkert)

«Jeg vil gjerne ha aktive høytalere – og høytalere jeg er sikker på kan kobles  på en projektor ?»

Selgere skifter uttrykk i ansiktet – (aner jeg en form for respekt i blikket ?) – «javel, ja – ok» (det er uttrykket sitt det tenker jeg – den satt !) «Aktive høytalere er sub-woofer – så det er enkelt nok, men om du har inngang i prosjektoren din – det er ikke så enkelt» Om jeg har inngang i prosjektoren, spørsmålet er vel mer hva som går ut av høytaleren? Her tror jeg ikke jeg kan hjelpe deg, tror faktisk du må gå til leverandøren av prosjektoren.

Det fullkomne kaos er et faktum – jeg må faktisk lære ham noe – så herlig !

Uten å virke belærende(særlig), skrider jeg til verket. «Det er jo slik at man kobler projektoren til pc, kobler høytalere til pc og får lyd. Så jeg trenger faktisk noen pc-høytalere som kan kobles til en pc – gjerne med sub, som koster opptil max 1500,-, som har en ledning til strøm, en ledning til pc og som har en lyd man kan forvente å få for kr.1500,-. Har du alt dette, så blir jeg fornøyd !»

Det er nå det slår meg at hensikten egentlig ikke er å få meg fornøyd, hensikten er å få solgt noe utover det som står i annonsen som er ute i avisen den dagen. Men ikke egentlig. Ekspeditøren er en hyggelig fyr, og vil det beste for meg, til en viss grad.

Den unge manne innser iløpet av noen sekunder, at det jeg faktisk har sagt, er riktig. Helt stille og rolig snur han på hælen, uten et ord(håper sikkert jeg følger etter- hvilket jeg ikke gjør) og tar retning fra betjeningsdisken til hyllen for pc-høytalere. Jeg blir stående, han blir stående – helt til han innser at han må gå helt tilbake – kun for å hente meg . Himlingen med øynene er borte, arrogansen ikke fullt så tydelig. Også skjer det noe underlig:

Du har jo helt rett, jeg tenkte feil. Det er klart dette går fint med hensyn til prosjektoren. Jeg vil jo anbefale Harman sine, men jeg tror egentlig du vil få større utbytte med en rimeligere variant(hele salgskurset han har gjennomgått i El-kjøp er nå forsvunnet fra guttens minne – han anbefaler noen han faktisk har tro på – ikke som er dyrere – wow !) – nemlig Logitech. De er bedre egnet, lettere å dra med seg om du skal bruke det til en projektor, er mindre og har nesten like god lyd. De koster rundt 900,- og er noen meget bra høytalere.

Igjen er vi tilbake til det faktum at flere er som meg – de vet ikke mye om det tekniske – de skal faktisk bare ha lyd, eller bilde – eller nytteverdien til produktet. Er du spesielt interessert, vil du jo kunne få den informasjonen også – uten at varen nødvendigvis trenger hete HDRTG3.  Hva er så en HD Iron 883 ? Jo, et motorsykkel fra Harley Davidson, hva er HDRTG3  – jeg har spurt og gravd – men ingen kan si hva disse bokstavene står for – uansett så er det et videokamera.

Jeg tror det vil være hensiktsmessig å legge opp kommunikasjonen til de som ikke er så spesielt interesserte – for da å kunne senke terskelen for å bruke slike produkter. Om det gjøres for komplisert, tror jeg mange vil ramle av og rett og slett velge det bort. For komplisert gjør at man vet på forhånd at dette blir vanskelig. Less is more, som Sminke-Thomas sier. Lett, tydelig kommunikasjon – lette gode varenavn som umiddelbart forteller oss det vi vil – er tingen.

 

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

