Sosiale re(medier)

Google 貼牌冰箱(Google Refrigerator)

Google 貼牌冰箱(Google Refrigerator) (Photo credit: Aray Chen)

Jeg har tatt opp Twitter. Og Google+. Og Instagram. Og driver med Facebook. Og ikke minst blogger. Fremdeles, som 2009, er blogging tingen.

Twitter er uforståelig. Ingen relasjoner. Bare masse fancy uttrykk. En enorm lyst til å uttrykke seg. Diskusjoner finnes jo, og enormt med informasjon. Det hele føles stort og uoversiktlig. Man skal nok vbrakes den tid, før man oppdager hvor hemmeligheten ligger.

Google+ er nytt for meg. Og kjenner ingen, forstår ikke hensikten ennå. Det er jo «venne» styrt, og har alle muligheter vel så utviklet som Facebook, men man må jobbe litt(som man Gjorde i starten av Facebook).

Instagram er tøft. Hensikten er å dele bilder, samt kommentere disse. Ta bilde direkte og svupp på Instagram. Sosialt er det ikke. Og synligere enn noengang. Ekte bilder lyver sjelden.

Facebook trenger ingen forklaring. Relasjoner, hva skjer blandt kjente og venner. og reklame. Men fremdeles det beste. Fordi man kjenner de man møter.

Allikevel er det fremdeles rart at vi ennå bedriver denne evinnelige «kikkingen». Denne nysgjerrigheten eller tidrøyten det er. Å se hva andre gjør. Jeg møter noen svært få ennå. Som ikke har blitt innrullert i Facebook. Som står utenfor det gode selskap. Spørsmålet er ikke hva de har gått glipp av. Det er mer hva vi har har tapt. Eller lært. Mye tid er uansett tilbrakt i sosiale medier. Hva kunne vi ikke utrettet på denne tiden?

Om man klager på tidsklemma og bruke to timer daglig med sofa, spill og Facebook, bør det vel gå opp et lys på et tidspunkt?

Det rareste er denne åpenbare vissheten om at alle du kjenner, til enhver tid vet hav du har gjort.  Det er jo der ute. På det store synlige Inter-nettet.

Vært syk? Da vet man det og kan spørre hvordan det går. Det rare er jo at diagnosen er ute før sykemeldingen er skrevet. En slags forberedende melding til omverden om at en tre-dagers ikke er langt unna.

Vært på fest? Lagt deg tidlig? Spist fårikål til middag? Kjøpt noe og fått dårlig service? Det er alle slags varianter. Mangfold er kult.

De verste er disse » møkk…sur!» eller «sinna idag». Og ikke noe mer. De skriker etter oppmerksomhet. Så alle kan se! Det skriker formelig «kan noen for Guds skyld spørre meg om hvorfor jeg er sur».

Nei, så jaggu om jeg gjør! Kan du ikke ha vett nok til å la være å plage omverden med dine sure padder, så skal jaggu meg ikke jeg oppsøke det! Slike ting tar man med andre enn absolutt alle.

Blogging derimot er flott. Det er min side. Mine tanker og mine ord. Jeg slutte bevisst å blogge i 12 måneder. Og hadde det året rundt 200 lesere daglig. Uten å skrive noe. Nå er jeg igang igjen. En blogg uten retning og bestemt innhold. Alle seriøse bloggere har et tema. Ikke jeg. Alt skal skrives om. Men ikke nevneverdig under huden på bloggeren. Min blogg vil aldri bli rosa eller full av dagliglivet utfordringer og tanker. Den skal være opplysende, lærerik og med litt engasjement og brodd. 

Jeg leser enormt mange blogger. med synspunkter, vinklinger, ideer, tanker og engasjement. Fra nyheter til skifte av XT krank fra Shimano. Det spenner fra organisasjonspsykologi og kanskje til og med innom meninger om telt, IPad eller skismurning. Det finnes hundrevis av blogger. Man finner alt, om man leter.

Å blogge er noe man flere burde forsøkt. Mange skriver jo dagbøker. Å skrive er en sak. Å fortelle derimot, er noe helt annet. WordPress er et kurant sted å begynne. Her er en kort bruksanvisning for hvordan du kan begynne. Hvordan starte å blogge

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

