Feil hylle i livet

Hvor mange mennesker møter vi hver dag, som man intuitivt vet er på feil hylle i livet?

Jeg opplever det daglig. Mennesker som til stadighet inngår kompromisser med seg selv. Som naturligvis mistrives, men som allikevel gjør sitt beste. Og som selvfølgelig ikke lykkes optimalt.

I tillegg slites de ned. Blir deprimerte. Og får stadig mindre selvtillit. Og får altfor lite støtte og inspirasjon fra omverdenen.

image

Disse menneskene undres jeg over. Og jeg irriterer meg over at det ikke gjøres noe. At det hele ikke fanges opp og gjøres noe med.

Alle kan gjøre noe med sin situasjon. Det er ikke nødvendigvis enkelt. Endringer krever mot. Men alle kan, om de bare vil.

Jeg har vært med på mange tullekurser. «Det er deg det kommer an på», «små stener og store stener». Felles for disse, er at det kommer an på deg selv. Det er jeg bare tildels enig i. Omverden har også et anvar. Miljøet rundt deg. Arbeidsgiver. Leder. Kollegaer. Alle har ansvar, for at mennesker trives og har det bra. Men mest av alt, har du ansvaret selv.

image

Hvor lenge skal mennesker mistrives i en rolle, før man selv tar affære og tar nye valg?

Nye valg som kan gi ny inspirasjon, ny glede og nye muligheter. Ofte spør jeg meg selv, det samme spørsmålet. Hvor lenge hadde jeg orket?

Det er ikke et enkelt spørsmål. Mange ting påvirker våre valg. Økonomi, livssituasjon, yrkesmuligheter, utdanning og ikke minst initativ.

Det får være opp til den enkelte. Ærlighet er dog en dyd. Det å være ærlig med seg selv. Erkjenninger om at man ikke trives må gjøres. At man faktisk kunne tenkt seg å være på en annen hylle i livet. Det vil være mer fair for alle.

 

image

Spørsmål om hvordan lite motivasjon og mistrivsel påvirker omgivelsene, og ikke minst hvordan dette gir seg utslag i sykdom, bør stilles oftere. Og ikke minst bør det stilles oftere, av oss som er rundt mennesker som er på feil hylle i livet.

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

