Kommentar til ukens nyheter

Norges eneste helikopter, kan jo like godt brukes til snøscooter-jakt ! Eller ? Jeg er jaggu ikke sikker. Ser jo kritikken som brukes, og det er klart at helikopteret heller skal brukes til å jage terrorister enn snøscootere. Men det er heldigvis langt mellom hver galning som ønsker å skyte noen. Problemet er vel at vi bare har ett helikopter. Hvorfor har vi ikke 10 stykker. Som bare står i ro. Halve marineflåten stor jo i ro ? Halve beholdningen av tanks i det norske forsvaret, står også ganske så stille. Så hvorfor ikke? Det som er rart, er at det ikke finnes nei-mennesker i norsk politi. Hvorfor sier ikke noen fra om denne typen ressursbruk – jage snøscootere…ok, de ødelegger naturen(slett ikke sikker på det), bruker 1 gram bensin i timen og skremmer sikkert de få tusenvis av elgene og fuglene som finnes. Og på grunn av dette skal vi bruke politifolk, som sikkert kunne vært brukt til noe mer fornuftig. Kanskje til og med oppklare forbrytelser som har skjedd ?

Stakkars ski-sirkuset tenker jeg. Som er så uheldig å ha en som Petter Northug. En som skaper blest, oppmerksomhet og penger inn i kassen. Petter er nemlig så uforskammet og unorsk at han hoverer. Og latterliggjør sin konkurrenter. Og det kan han, fordi han er god. Kanskje til og med best. Men jeg tror det finnes en annen forklaring. En merkevarebygging – forklaring. En markedsføring utarbeidet på bakgrunn av hvem Petter er – som er i takt med hans natur. Jeg tror han utnytter enhver mulighet til å bygge «seg selv». Det er hans levebrød. Men det har en risiko. En stor risiko. Han kan kun gjøre det så lenge han er best. Over tid. Dumme svensker tenker jeg også. Men det slår meg at kanskje også de gjør akkurat det samme. De spiller, de hausser opp markedet. De spiller riktignok the underdog, men også det er naturlig, så lenge de ikke er bedre. Penger tjener de allikevel. Men bare over en tid. De må slå Petter før eller siden. Gjør de ikke det – og da må de gjøre det ettertrykkelig – om ikke er det snart ikke mer luft i ballongen.

PST, Norges svar på MI6(noen som har sett James Bond) eller forsåvidt CIA. Problemet er vel at PST ikke makter å kommunisere noe som helst. Og ikke kan de heller. Det er jo hemmelig. Og når noe kommer for dagen, vel da er det skal det hysjes ned. Dette er jo ikke lett. Ikke finnes det noen norsk James Bond ? Eller gjør det kanskje det ? Kanskje har vi en ekte etterretningsorganisasjone, – som verver både tystere og allierte i alle miljøer. Eller så har vi verdens mest naive spiontjeneste, – som ikke kan løse noen verdens ting. Jeg tror vel mest på det siste – de har lite å vise til – og det er jo denne bransjens lodd i livet – at de ikke engang kan skryte av seg selv. For de finnes jo ikke. Ikke egentlig.

Nigeria svindlere stopper aldri å forundre meg. Ikke at de forsøker, men hvor ufattelig lettlurte vi nordmenn er. Alle har vel fått brevet. Som forklarer om en tapt arv, som jeg kan motta da det ikke finnes arvinger, mot at vi deler. Bare sendt meg 20.000 dollar, så sender jeg 1.400.000 dollar tilbake. Og den går noen på ? Ja, ikke bare noen få, men ganske mange. Nå er dem igang igjen – ny måte å lure folk på. Ny bengalsk foreldreløs superkatt som normalt sett koster 10.000,-  – den kan du nå få for kr. 2.800,- . Bare send pengene på forskudd, da hjelper du katten og får den levert på døren. Er det virkelig noen som gjør dette ? Javisst ja.. og vi ser nok bare toppen av isfjellet. Blir jeg lurt, kommer det neppe til å stå i avisen. Da holder jeg heller kjeften.

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

