Å bli voksen

Ofte tenker jeg på hva jeg definerer som voksen.

Hvem er voksne ?

Det er vanskelig, og jeg er sikker på at jeg selv ikke kvalifiserer i alle sammenhenger, til nettopp denne betegnelsen. Voksne mennesker er for meg mange ting. De tar riktige avgjørelser. De er tilstede i de sammenhenger som er viktige. De er flinke med ord. Med barn. Med relasjoner. Og de har de rette holdningene. Er overbærende. Tålmodige. Trygge. Snille. Og mennesker som mener noe. Gjennom det de sier og gjør.

Hvor mange slike mennesker kjenner du ?

Jeg kjenner ikke mange gjennomgående voksne mennesker. Allikevel må jeg innrømme at jeg kjenner  mange voksne kvinner. Det er forskjell på menn og kvinner. Heldigvis. Kvinner er mer voksne enn menn. De er ikke bare mer modne i ung alder. De er mer voksne når de kommer over tenårene også. De fleste iallefall

Du blir voksen den dagen du ler din første gode latter – av deg selv.

Ofte er det jo slik at voksne mennesker, er de som er myyyye eldre enn deg. Noen ganger forbinder man sjefer med akkurat det å være voksne.Egne foreldre er alltid voksne. Heldigvis har man hatt voksne foreldre.

Hvorfor er noen mennesker mer voksne enn andre ?

Jeg tror mye kommer an på hvordan man ter seg. Man kan nok være voksen i hodet. Men de fleste faller litt gjennom, når munnen åpnes. Noen skal være tøffe hele tiden. Noen skal på død og liv ikke være voksne, heller ungdommenlige og nesten banslige. Noen er for gamle og må kompensere. Dermed blir de ikke bare mindre voksne, men fremstår også som mindre modne enn nødvendig.

Du er ungdom når du får lov til å være oppe sent på nyttårsaften. Du er voksen når du er tvunget til.

Jeg synes jo mange er fantastisk voksne, uten at jeg skjønner hva de gjør. Det gjør ikke noe å ikke være voksen, men det er jo noe man venter på å bli ? Eller det er kanskje noe man bare blir, uten at man trenger å tenke mer over det. Allikevel liker vi jo de som ikke er så voksne, selv når de er gamle. Vi liker gamle friskuser, gjør vi ikke ? Nja, jeg tenker at det er godt at mine svigerforeldre er som de er. De er pålitelige. De representerer trygghet og stabilitet. Man vet hvor man har dem. Kanskje det er tegnet på at man er blitt voksen. At man setter pris på at ting er som de pleier. Ofte lurer jeg på om folk vet hvor de har meg ? Er jeg stabil ? Jeg håper virkelig at jeg er det, fordi som betyr noe. De andre kan bare leve i uvissheten.

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

