Jernhesten er løs

Det nærmer seg vår. Syklene er klare. Alle tre. De er satt opp, smurt, skiftet kjede, wirer, tatt fra hverandre, en er pusset helt ned, og nylakkert. En sykkel er en terrengsykkel med fordemper. Det er en hybrid – en ren transportsykkel med bagasjebrett og høyere sittestilling. Og en racer – selve juvelen.

Nå er det vår. Fremdeles litt for glatt. Formen er relativt dårlig, men det tar seg fort opp. Jeg gleder meg hemningsløst til sesongstart. Ikke i år heller, skal jeg være med på Birken, Knurken, Styrkeprøven eller andre konkurranser. Jeg skal sykle helt alene – med alle måleinstrumenter jeg har – og jeg skal følge utviklingen basert på tidligere målinger.

image

Sykling er sjelefred. Kun meg og sykkelen. Og fart og smerte og følelsen etterpå. Når man er ferdig. Det beste er å sykle langt – virkelig langt. Man når flytsonen på et eller annet tidspunkt. Og da går det meste av seg selv. Terrengsykkelen er behagelig. Den er godt dempet, både grunnet selve demperen, men også pågrunn av store dekk med mye luft. Den tåler et hav, er tung men lettsyklet.

image

Hybriden(se bilde under hvordan den så ut før omlakkering) – en Diamant Alnatt – en fantastisk sykkel – veier 8,5 kg, satt opp med XT gir, punkteringsfrie ballongdekk, skjermer både framme og bak, bagasjeoppheng både på begge hjulene, samt bagasjebrett og langdistansestyre.(anbefales !). Den veier nå 9,5 kilog – er uhyre lettsyklet – alu-ramme  og er en sykkel som i stor grad akslerer når du tar i.

Selve raceren er verst å sykle på. Men går fortest. Og er den eneste rene måten å sykle på. Man er i ett med sykkelen i større grad. Det er mindre krevende, da det foregår på landeveien. Man kommer i liten grad ut på grusveier, og det begrenser seg selv hvor man kan sykle.

Sykkelboden er ryddet – alt av klær, hjelmer, sko, ytterjakker, briller mv – er klart. Det lukter lett fjøs i en sykkelbod, mye av utstyret vaskes ikke fra gang til gang, og en gang i året kan det være greit å ta en sjau. De nyeste sykkelklærne bare verker etter å bli utprøvd. Etter som årene går, får man jo litt utstyr, og makan til treningstøy – skal man lete lenge etter.

 

image

 

Hva bringer så treningsåret 2013 ?

Jeg tenker i større grad å få til trening utover selve sykkelsetet. Spesielt styrketrening. Jeg merker at timer på sykkelsetet, krever styrketrening for å ikke få vondter. I rygg, i nakke og i ramma spesielt. Man blir eldre, og man gjør det som er moro. Jeg skal ikke lenger til VM – ikke at jeg noengang har hatt ambisjoner, men nå er det trening og gøy som er prioriteten. I større grad enn før.

Jeg håper i tillegg å få til daglig sykling til jobb – gjennom hele sykkelsesongen, samt en lengre helgetur eller 2. Planen er å ta med oppakning på sykkelen og ta turen over Hardanger-vidda. Ved ikke helt hvordan logistikken skal foregå ennå, om jeg blir alene eller sammen med en kompis. Vi får se hva tiden bringer. Uansett skal sykkelsesongen i større grad utnyttes. Vær skal trosses – ukens dager planlegges i større grad enn idag. Og turer legges inn i så stor grad som mulig, når det er mulig. Ferieturer med bil – kan utmerket godt kombineres når man tar med sykkelen. Gleder meg spesielt til Raulandstur – hvor fjellstier skal prøves.

Godt sykkelår til alle syklister.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

