Å spise sunt

Det er ganske rart hvor mye som er skrevet om mat. Om sunnhet og ikke minst om kalorier. De fleste ser jeg sammenblander det å være sunn og det å spise kalorier. Som oftest kan vitaminrik mat være full av kalorier. Og hva skal man gjøre da?

Jeg ser jo at de fleste velger kalorifattig mat, – og dermed velger bort vitaminer, sunnhet, fiber og mye annet som vi så gjerne burde få i oss.

Og vi har da barn !

Som slett ikke skal utsettes for hverken sukker, salt, for eller for lite – og på toppen av det hele skal dem jaggu meg like maten også. Hva om barnet ikke liker maten ? Hva om barnet ikke liker noe av det som er sunt ? Er da barnet likt resten av verden ? Vi voksne liker også usunn mat bedre enn sunn ? 

Idag prøver jeg å lage sunne protein-lapper. Cottage Cheese, havregryn, egg og melk. Fantastisk godt, sunt, rikt på fiber og proteiner, – ja til og med vitaminer.  I tillegg går søtpotet, gulrot, brokkoli, potet og kålrot i den nye supersunne «Tefal Actifry» – kun 1 teskje olivenolje og du får «pommes frites» kvalitet og smakt. Helt genialt for barn som ikke synes grønnsaker er supergodt. 

Det er sammenblandingen på nettet jeg reagerer på. Man bør ikke blande det å bli slank og det og spise sunt. Så klart man gjøre begge deler. Men å kutte ut naturlig sunne produkter, med næringsfattig tullemat – bare for å ikke spise karbohydrater og spare kalorier, – det blir neppe bra i lengden. 

Fisk(les: Makrell i tomat og Tunfisk), grønnsaker i alle varianter, frukt, fiber, havregryn og forsåvidt fokus på et mer proteinrik og mindre karbofattig mat – så tenker jeg at mye er gjort. 

Diskusjonen går jo – overalt. Om man skal kutte ut ris, spaghetti, poteter og brød ? Og erstatte dette med hva ? For min del er det helt kurant å bytte ut disse «basisvarene» med alternativer. Men hvorfor ? For å slanke seg ? Eller fordi de er så usunne ? Eller fordi det finnes bedre alternativer ? 

Jeg har ikke et fullgodt svar. Spis sunt er vel det beste ?

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

