Sur gammal gubbe

Det er ganske rart hvor sur og gretten man blir når man blir eldre. Grumpfy, schrooge, gammale tog som de seie i Stavanger. Sinnafjomp som tenåringen i huset kaller meg.

Hva kommer det av ?

At man ikke lenger orker å høre på like mye sludder og pølsevev ? Selvinnsikten er kanskje ikke like stor som alderen skulle tilsi. Man blir kanskje litt selvsentrert, egen, får et langt mindre interessespenn enn man hadde i yngre dager. Man er rett og slett ikke like interessert i alt lenger. Og langt ifra like høflig og smilende som man engang lot som. Og det er kanskje slik det er, at man egentlig ikke har tålt alt før heller, men var flinkere til å smile og være høflig.

Jeg tar meg ofte i å være litt utenfor meg selv i visse settinger, jeg hører noen prate, men er ikke interessert. Må skjerpe sanser, svever avgårde i eget hode, vil egentlig gjøre noe annet. Man kan virke litt fjern.

Jeg synes egentlig det er litt forfriskende å kunne gi mer blaffen i hva alle andre synes. Mange er kanskje vel opptatt av hva omverden sier og oppfatter. Tålmodighet er muligens stikkordet. Og tid. Har man det for travelt ? Er man for presset på prestasjoner, tid og leveranser.

Tja, det finnes mange unnskyldninger. Likevel vil jeg nok tro at vi er inne i forskjellige faser i livet, akkurat nå er jeg kanskje en sur gammal nisse som har liten tålmodighet med verden rundt meg. Eller kanskje hele verden er slik, det er bare jeg som ikke har oppfattet det ?

Hvorfor kommer man til et punkt i livet hvor man ikke lenger vil ha noe nytt, sette seg inn i nye dippedutter og elektroniske nyvinninger? For min del, vil jeg egentlig bare at alt fungerer. Virker og ikke trenger fikses, modifiseres eller oppdateres. Hvorfor kan ikke bare ting virke ? Den ørtende oppdateringen av Windows med antivirusprogrammer og oppdatering, kan man bli så eitrende forbanna på at jeg kjenner at dette vil jeg ikke ha mer av. Nå er det heldigvis andre ting å velge i, tilbudet er enormt. Kanskje man kun bør utstyre seg med ting som ikke trenger fiksing og ordning.

Back to basic muligens. Enklere liv, enklere forhold og mindre å forholde seg til. Er jeg mindre gretten, når livet ikke byr på unødvendig motstand ? Ja, helt klart.

Det var dagens synspunkt på den saken.



Legg igjen en kommentar